Kolekcja Galerii ArtBrut

O kolekcji

Zakładka „Kolekcja” została przygotowana i udostępniona w ramach zadania „Digitalizacja wybranych zasobów kolekcji Galerii ArtBrut wraz z opracowaniem i udostępnieniem” realizowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2014 (Nazwa priorytetu: Ochrona i cyfryzacja dziedzictwa kulturowego) (Instytucja zarządzająca Priorytetem: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów) oraz współfinansowanego ze środków Biura Festiwalowego Impart 2016.

Zdjęcie zrobione jest „na przestrzał” przez wnętrze osobowego samochodu. Między metalicznymi ramami karoserii, ciemnymi konturami siedzeń i lusterka, widoczny jest fragment niedużej, jasnej postaci z uniesionymi do twarzy rękami

Jakub Adamski

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na betonowo-szarym tle chodnika sfotografowane są od góry i z boku dziewczęce nogi. Drobne stopy w skórzanych, brązowych, ortopedycznych sandałach i intensywnie różowych rajstopach, rozstawione są szeroko, swobodnie, z dziewczęcym wdziękiem

Jakub Adamski

Bez tytułu 2

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 2
Kadr zdjęcia wypełnia sfotografowana od tyłu dziewczęca głowa. Na ciemne obcięte nad pomarańczowy kołnierz włosy poda jasna smuga światła. Na brzegach fotografii widoczne są rozmazane fragmenty napisów na murze, które odczytuje dziewczyna

Jakub Adamski

Bez tytułu 3

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 3
Kolaż wykonany jest z kilkunastu nieregularnych pasków różowej bibuły. Pionowa regularna kompozycja nakładających się na siebie pasów kruszy się i zagęszcza po prawej stronie. Nawarstwienia i rozdarcia bibuły tworzą wyczuwalną fakturę

Joanna Golachowska

Fala

Pokaż pracę z kolekcji Fala
Prostopadłościan, oklejony różowym karbowanym papierem, ozdobiony słomkami, klamerkami i spinkami do włosów. Na  frontowej ścianie narysowane są twarzosłońca, przez okienko wycięte po prawej stronie widoczna jest miniaturowa, świecąca różowa lampka

Joanna Golachowska

Różowy bunt

Pokaż pracę z kolekcji Różowy bunt
Na białym tle za pomocą setek krótkich wibrujących linii, naniesionych ołówkiem i czarnym piórkiem, przedstawiona jest zamyślona, siedząca dziewczyna. Woda, ciało dziewczyny i elementy krajobrazu są ukształtowane z tej samej gęstej materii kresek

Marcin Guźla

Dziewczyna nad potokiem

Pokaż pracę z kolekcji Dziewczyna nad potokiem
Na białym tle za pomocą setek rozwibrowanych kresek, naniesionych ołówkiem i czarnym tuszem przedstawione są szczyty górskie z otwierającą się przed nimi przestrzenią. Łąka, rzeka  i chmury wibrują dźwiękiem stawianych kresek

Marcin Guźla

Góry w metafizycznych obłokach dźwięku

Pokaż pracę z kolekcji Góry w metafizycznych obłokach dźwięku
W centrum pracy złożonej z setek rozwibrowanych kresek, naniesionych ołówkiem i czarnym tuszem, znajduje się silny, drapieżny ptak trzepoczący skrzydłami. Kreski tła rozchodzą się promieniście od ptaka ku krawędziom kartki, podkreślając dynamikę obrazu

Marcin Guźla

Nie bądź sępem bądź sokołem, bądź Jezusem synem bożym

Pokaż pracę z kolekcji Nie bądź sępem bądź sokołem, bądź Jezusem synem bożym
Na białym tle z setek czarnych linii, powstał rozwibrowany pejzaż łąki. Na pierwszym planie widoczne jest rozłożyste drzewo, a wokół niego pasące się zwierzęta. Wszystkie elementy pejzażu zbudowane są z tej samej materii cieńszych i grubszych kresek

Marcin Guźla

Krajobraz

Pokaż pracę z kolekcji Krajobraz
Pierwsza część tryptyku przedstawia 7 rzędów pokazujących po 7 twarzy. Każdy rysunek w sposób staranny, za pomocą celnych kresek czarnego tuszu, odwzorowuje indywidualną mimikę twarzy i malujące się na nich różne emocje

Marcin Guźla

Galeria emocji - tryptyk

Pokaż pracę z kolekcji Galeria emocji - tryptyk
Na białym tle setki czarnych linii wykonanych tuszem, kompulsywnie wyginając się, tworzą wrażenie przestrzennej struktury układającej się w kształt krzewu, płomienia lub siedzącej postaci

Marcin Guźla

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na białym tle po lewej stronie znajduje się kilkadziesiąt żółtozłotych i żółtoróżowych plam farby swoim kształtem i wielkością zbliżonych do odcisków palców.  Dotknięcia kolorów odzwierciedlają jasne długie włosy lalki, kolor jej sukni, skóry i ust

Piotr Jeruzel

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na białym czerpanym papierze znajduje się kolejne odwzorowanie lalki w różowo białej sukni. Dotknięcia kolorów ułożone są w pionie po lewej stronie kartki. Kompozycja składa się z kilkudziesięciu mocnych i delikatnych plam

Piotr Jeruzel

Bez tytułu 2

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 2
Na białym czerpanym papierze w centrum i po prawej stronie utworzona została kompozycja z kilku cienkich pionowych kresek i kilkudziesięciu dotknięć koloru oddających strukturę, delikatność, kolor i kształt strusiego pióra

Piotr Jeruzel

Bez tytułu 3

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 3
Na szarą falistą tekturę naklejone jest duże czarno-białe zdjęcie kobiety. Głowa i dekolt oklejone zostały różnokolorowymi pociętymi materiałami: folie, tasiemki, gumowe rękawiczki, płatki róż. Nos, ust i wewnętrzne kąciki oczu zakrywa siatkowa woalka

Agnieszka Kołodziejczyk

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na białej kartce, grubą czarną kredką, narysowana jest głowa długowłosej osoby w białej, plastikowej masce z licznymi okrągłymi otworami na nos, usta i oczy. Z okrągłych czarnych otworów na oczy i nos wypływają strużki krwi

Grzegorz Naskręcki

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na błękitnej kartce ołówkiem wykonany jest szkic ramy oraz obrys lwa i żyrafy. Forma ramy i obrysowane zwierzęta pokryte są małymi kwadratami czerwonej taśmy samoprzylepnej. Zwierzęta idąc w prawą stronę kartki rozbijają zamykające je obramowanie

Marta Nawojczyk

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na żółtym tle narysowanych jest 18 rzędów geometrycznych znaków wysokości około 1 cm, częściowo wypełnionych kolorem. Ułożone rytmicznie, pasowo figury to przekład na graficzną formę wzorzystej przestrzennej struktury pasków z kolekcji autorki

Marta Nawojczyk

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na czerwonym tle narysowanych jest ołówkiem 13 pionowych rzędów około 1 cm figur - trójkątów, kwadratów i ukośników częściowo wypełnionych kolorami. Rytmiczna kompozycja jest jakby translacją kodu kolekcji pasków na język etnicznych wzorów

Marta Nawojczyk

Bez tytułu 2

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 2
Na różowym tle umieszczone jest 9 rzędów znaków około 1,5 cm. Są to rysowane ołówkiem trójkąty, kwadraty, ukośniki i kwiatki częściowo wypełnione kolorem. To kolejny dialog pomiędzy przestrzenną formą pasków a piktograficznym rytmicznym przedstawieniem

Marta Nawojczyk

Bez tytułu 3

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 3
Fotografia przedstawia jasny prostokąt ściany. Przy górnej krawędzi, na środku, zawieszony jest kilkucentymetrowy, okrągły, medalion. Na wypukłej, intensywnie niebieskiej powierzchni  przedstawiona jest miniatura z widokiem miasta

Bartosz Runiewski-Markiewicz

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Poruszone zdjęcie w sposób poetycki odrealnia śpiewającą postać dziewczyny o orientalnej urodzie. Postać uchwycona jest w przestrzeni rozmytych świetlistych napisów, wyłaniających się z półmroku

Bartosz Runiewski-Markiewicz

Dokumentacje Festiwalu Brave

Pokaż pracę z kolekcji Dokumentacje Festiwalu Brave
Zdjęcie przedstawia usta i fragment nosa autorki sfotografowane przez nią z bardzo bliska. Kontury są miękkie i płynne, a usta  rozmywają się w plamy różu i żółcieni

Wanda Sidorowicz

Autoportret 1

Pokaż pracę z kolekcji Autoportret 1
Zdjęcie jest prawdopodobnie bardzo dużym zbliżeniem fragmentu ciała. Na bladoróżowej powierzchni, po lewej stronie, widoczna jest kompozycja dwóch plam ciemnego różu. Plama dolna  jest większa i intensywniejsza a górna mniejsza i jaśniejsza

Wanda Sidorowicz

Autoportret 2

Pokaż pracę z kolekcji Autoportret 2
Obiekt jest płaskim otwartym pudełkiem wyklejonym wewnątrz i na zewnątrz gładką, różową bibułą. Wewnątrz na ściance pionowej przyklejonych jest 6 różowych zakreślaczy, a w poziomej części umieszczone są drobne różowe przedmioty-szminka, błyszczyk, maskotka

Wanda Sidorowicz

Różowe pudełko

Pokaż pracę z kolekcji Różowe pudełko
Fotografia przedstawia pojedyncze drzewo na łące widziane przez mokrą szybę. Jego kształt jest roztopiony, rozbity na mniejsze, wiszące w powietrzu elementy: liście, gałęzie i pionowy grubszy pień. Zdjęcie oddaje atmosferę nostalgii i osamotnienia

Mateusz Tatarczyk

Święta woda do picia

Pokaż pracę z kolekcji Święta woda do picia
Na pierwszym planie znajdują się rozwarte dwuskrzydłowe drzwi, między którymi otwiera się przestrzeń czytelni. Poruszenie ręki fotografa spowodowało rozmycie oświetlonych stołów i gablot, uzyskując efekt ruchu smug światła i punktów w przestrzeni

Mateusz Tatarczyk

Czytelnia

Pokaż pracę z kolekcji Czytelnia
Na środku czarnego tła fotografii, zajmując całą jego przestrzeń, wybucha, wykwita świetlisto-organiczny twór. Wnętrze świetlistego i drgającego obiektu jest gęste od światła a jego obrzeża stają się co raz cieńsze i delikatniejsze

Mateusz Tatarczyk

Wybuch

Pokaż pracę z kolekcji Wybuch
Na białym arkuszu czerwone grube pionowe i poziome kreski tworzą kafelkowe tło. Na środku czarnymi, gęstymi kreskami narysowany jest wielki, dziewięcionożny, włochaty pająk. Regularność i grubość nakładających się kresek stwarza wrażenie przestrzenności

Maciej Tryniszewski

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
W centrum białej kartki namalowany jest wielki potwór inspirowany filmem Obcy. Duża fasolowata głowa, rozwarta szczęka, długie i ostre pazury obrysowane są grubą zieloną kreską i wypełnione czernią

Maciej Tryniszewski

Bez tytułu 2

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 2
W centrum białej kartki na 4 cienkich włochatych nogach porusza się okrągły czarny potwór. Na środku jego włochatego korpusu spogląda jedno niebieskie oko, a po drugiej stronie tułowia umieszczony jest krótki ogon

Maciej Tryniszewski

Bez tytułu 3

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 3
Na białym tle, niebieską dużą plamą zasugerowany jest owal głowy. Z pod grubej czarnej brwi łypie jedno umieszczone centralnie oko. Znajdująca się pod spodem duża czerwona plama sugeruje rozwarte usta. Poniżej czarna plama przedstawia brodę lub tułów

Maciej Tryniszewski

Bez tytułu 4

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 4
Na białym tle zieloną kreską i żółtą plamą przedstawiona jest porysowana czaszkogłowa inspirowana filmem Terminator. Widoczne są czerwone, żarzące się oczy, metalowe zęby i mocna szczęka. Po prawej stronie znajdują się rzędy znaków przypominających pismo

Maciej Tryniszewski

Bez tytułu 5

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 5
Na białej kartce czerwoną linią narysowana jest komiksowa głowa z 4 różkami. Widoczne są przerażające czerwone oczy z wykropkowanymi  na czarno białkami, czarne blizny na policzkach i czole oraz rozwarte usta

Maciej Tryniszewski

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na delikatną bibułę w kolorze jasnego drewna, przyklejona jest biegnąca ukośnie czerwona, plastikowa siateczka. Do bibuły przyklejone są także wysuszone liście w odcieniach brązu otaczając umieszczony centralnie, wysuszony, nieduży, polny kwiatek

Elwira Zacharska

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na szklanej płycie widoczne są 4 kwiaty lilii obwiedzione srebrnym konturem, wypełnione bielą. Otwarte kielichy kwiatów, o wywiniętych płatkach poprzecinane są złotymi liniami podkreślającymi ich kształt, kontrastując z czernią pręcików i zielenią liści

Elwira Zacharska

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu
Na szklanej płycie stworzona jest kompozycja z 3 kwiatów kalii, których kielichy widoczne są z boku. Górny kielich obwiedziony miedzianym konturem jest świetliście biały, a dwa dolne obramowane na czarno, mienią się organicznym biało-różowym wzorem

Elwira Zacharska

Bez tytułu 2

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 2
Na szklanej płycie namalowane są 3 duże storczyki o intensywnych barwach. Jeden z kwiatów jest ukryty i zamknięty, a kielichy 2 pozostałych są otwarte w stronę oglądającego, ukazując bardzo bogate, kolorowe wnętrze

Elwira Zacharska

Bez tytułu 3

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 3
W centrum szklanej płyty wpisany jest miedziany kontur róży, wypełniający całą jej powierzchnię. Na kilkudziesięciu płatkach światło gra odcieniami jasnej czerwieni, karminu i purpury. Różnorodne faktury malarskie wydobywają przestrzenność kwiatu

Elwira Zacharska

Bez tytułu 4

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu 4
Na szklanej płycie czarnym konturem wypełnionym farbą namalowany jest przebiśnieg. Lekko pochylony biały kielich zawieszony jest na łodyżce z wąskimi liśćmi. Ostre końcówki płatków zwieńczone są świetliście żółtymi plamkami, zakrywając zacieniony środek

Elwira Zacharska

Przebiśnieg malowany na szkle

Pokaż pracę z kolekcji Przebiśnieg malowany na szkle
Do zagruntowanego na biało blejtramu na środku przy jego górnej krawędzi przyklejony jest fragment chropowatej, czarnej, papy, od którego biegną równolegle w dół cienka gałązka i czerwony kabelek. Na środku czarnej papy umieszczony jest mały, biały kamyk

Mateusz Ziomek

Most Grunwaldzki

Pokaż pracę z kolekcji Most Grunwaldzki
W prawym dolnym rogu tektury naszkicowany został industrialno-architektoniczny obiekt z czerwonym napisem Mateusz Ziomek. Nad nim zawieszony jest żółtopomarańczowy obiekt z czerwoną kulą po środku i 2 białymi liniami

Mateusz Ziomek

Bez tytułu

Pokaż pracę z kolekcji Bez tytułu